روزه در آیین زردشت
در
مورد روزه در آیین زرتشت نیز باید گفته شود که روزه گرفتن و نخوردن آب و
غذا بخاطر اینکه باعث سستی بدن و عدم فعالیت مفید و کار روزانه می شود
ناپسند می باشد. چون این موارد در آیین زرتشت نکوهیده شده و بی کاری و تن
پروری بشدت نهی شده است و. در وندیداد، فرگرد سوم فقره 33 نوشته شده: ‹‹ …
آن کس که سیر غذا می خورد، توانایی می یابد که نیایش بکند، کشاورزی کند و
فرزندان به وجود آورد. جاندار از خوردن زنده می ماند و از نخوردن می
میرد.›› امابرای افراط نکردن در خوردن گوشت حیوانات روزهای دوم و دوازدهم و
چهاردهم و بیست و یکم هر ماه زرتشتیان از خوردن گوشت پرهیز می کنند این
چهار روز متعلق به چهار امشاسپند وهمن ؛ماه و گوش و رام که از میان
چهارپایان هستند می باشد. رییس انجمن موبدان تهران(دکتر خورشیدیان)، از این
رو، گفت: در اوستا مفهوم روزه به روزه باطنی نسبت داده می شود و روزه
ظاهری وجود ندارد اگرچه امساک و تحت فشار قرار دادن جسم برای تمرکز بیشتر
بر اعمال و مناسک دینی عملی ستودنی است. وی اظهار داشت: در عین حال در آیین
زرتشت در 4 روز مخصوص در هر ماه هر نوع کشتار و قربانی کردن حیوانات و
استفاده کردن از گوشت ممنوع است. دکتر خورشیدیان در تشریح معنای روزه باطن
گفت: ما زرتشتیان باید در سه بخش معنوی “شنوایی”، “اندیشه” و “حساس” همیشه
روزه داشته باشیم یه آن معنا که از طریق این سه حس از نیکی دور نشویم و بخ
“اندیشه و حساس و شنوایی” مان همیشه سرشاز از نیکی باشد. رییس انجمن موبدان
تهران افزود: همچنین در اوستا بر روزه بزرگتری تاکید شده است و آن حفظ هفت
عضو بدن، مشتمل بر دو چشم، دو دست، دو پا و زبان در تمام طول زندگی از
هرگونه آلودگی است و این هفت عضو همیشه باید پاک نگه داشته شوند که از این
عمل نیز تحت عنوان روزه یاد می شود.